2oo9, ett års konstant bergochdalbana

Januari:
Inledde året med att ligga hemma på nyår och gråta. Fördrev tiden genom att vara vaken på nätterna och sova på dagarna. Hade knappt någon kontakt med omvärlden och var helt inne i mig själv. Mycket självskadebeteende och jobbiga samtal på UPM som vid tillfällen utvecklades till akutpsyk. Tankarna var svarta och jag firade årsdagen genom att skära mig blodig och gråta mig tom.


Februari:
Man kan egentligen säga att mitt år började i februari, efter en månads ide. Bokrean började och jag jobbade mycket. Fick besök av mina älskade flickor Moa och Frida över alla hjärtans dag och kringliggande dagar. Vi fikade på mysiga caféer, åt lasagne med Sandra och Linn, drack alkohol medans vi pratade om djupa saker och lyssnade på BD, hade picnic på stranden då vi åt semlor och drack varm chocklad.
(moas bild)
(moas bild)

Helgen efter var det min tur att resa, destinationen var Västerås, jag följde med Moa till skolan och lärde till exempel känna Bella/Soulmate.
(moas bild tror jag)

Vi såg Håkan Hellström och efteråt ringde Simon Ljungman och ville träffas, fick kramas lite med honom och var lycklig i hjärta och själ för en lång lång tid.

Träffade Sarali på riktigt för första gången och hade en galen dag. Väl hemma igen fortsatte bokrean och jag jobbade mer än jag orkade.

Mars:
Vardagen bestod av att jobba långa och utmattande dagar, samt att vara på UPM. Jag träffade Simon Norrsveden när han kom till Halmstad för att spela och han var fantastiskt trevlig, pratade ganska länge med honom vilket var kul.

Var även kultiverad och gick på balett och såg Svansjön med mamma och Sandra, det var magiskt vackert. Fortsatte jobba som en galning tills sista helgen i Mars då jag åkte till Stockholm med min familj. Vi umgicks med släktingar och efter ett dygn åkte jag till Strängnäs för att spendera en knapp vecka hos Frida. Jag var med henne i skolan till viss del, och på fritiden ägnade vi oss åt att ha picnic i vårsolen, gå promenader, lyssna på fin musik, kolla på film och läsa en vacker men komplicerad godnattsaga varje kväll.



Var i Strängnäs på Anders dödsdag och var förtvivlad, smittade av mig med min sorg och spenderade närmare en timme åt att kolla på klippet ur BD-forever, då Henrik pratar om honom, om och om igen medans jag grät hysteriskt och Frida kramade mig, på natten la vi oss på en brygga och blåste såpbubblor och komponerade små visor om saker som gör livet finare.

April:
Fina Stina fyllde 17 år och vi firade henne med en resa till Västerås där vi gick på Salem al Fakir som var mysig. Vi imiterade älgar och skrattade hela kvällen.


(moas bild)
Väl hemma igen efter en underbar vecka försatte jag mig själv i koma under ungefär en veckas tid. Men sen var det bara att ta nya tag och åka tillbaka till Västerås helgen därpå för att hälsa på Sarali. Vi fikade på taket till höghuset hon bodde i, åt alldeles för mycket mat, åkte ut till stugan tillsammans med Gustaf och festade med för lite alkohol. Vi drack kaffe i en halv oändlighet på Saralis balkong och svettades nästan ihjäl av solen som återvänt efter vintern.

Jag bestämde mig för att flytta till Västerås och åkte hem till Halmstad för att berätta det för min familj. Blev mest hem och vända för att åka tillbaka till Västerås helgen därpå med avsikt att spendera en vecka hos bästa Moa.

Simone fyllde år och vi firade henne med en charmig skattkarta vars X var picnic i Vasaparken åtföljt av bio i form av "The boat that rocked".


(emils bild)
Jag besökte Rudbeck eftersom jag bestämt mig för att börja där till hösten och charmades av miljön där. Frida kom till Moa och vi hade såklart väldigt trevligt tillsammans. Valborg firades på Djäkneberget med alldeles på tok för mycket alkohol vilket ledde till högst tvivelaktiga beslut som kan ge mig rysningar än idag.

Maj:
När det var dags att åka hem igen vill jag inte alls göra just det, så jag och Sarali åkte ut till hennes stuga för att spendera två minnesvärda dygn i full färd med att supa oss fulla, ro i storm och skratta oss halvt till döds samt att promenera till Eskilstuna för att dricka kaffe. Jag tog även Saralis Ben&Jerrys oskuld men hon blev inte galet frälst. Jag åkte hem till Halmstad och mormor kom på besök en vecka, vi gick på stan och fikade och shoppade och så åkte vi till Hovs Hallar och var glada över det fina vädret och den vackra naturen.


På helgen åkte jag till Västerås med pappa över dagen för att kolla på lägenheter, en dryg vecka senare kunde jag glatt meddela att jag hade ett alldeles eget hem från och med augusti. I övrigt jobbade jag lite då och då och började runda av min kontakt på UPM. Umgicks väldigt mycket med alla i Bäckagård och hade det bra.

Juni:
Jag jobbade lite smått och gick på mitt sista möte på UPM. Första helgen fylldes huset av inte mindre än tre andra familjer som skulle kunna klassas som min mammas bästa vänner med sina respektive familjer.

Vi spelade volleyboll, åkte till Hovs Hallar och hade allmänt trevligt. Sommaren började och jag jobbade lite mer. Sandra slutade grundskolan och vi firade på Pio's vilket är en restaurang med galet god mat. Halva min vänskapskrets tog studenten och jag besökte min väninna Frida på hennes mottagning. På kvällen satt jag hemma och tjurade över att inte jag tagit studenten också. Jag åkte till Skåne med min familj för att ha en liten släktträff efter flera år utan att träffa vissa av dem. Träffade bland annat en av mina kusiner för första gången på cirka sju år. Det var i alla fall oerhört trevligt tycker jag. Jag började packa intensivt för att i mitten av Juni åka till USA med min familj. Vi besökte vänner i San Fransisco, sprang över Golden Gatesbron, traskade runt på Alcatraz och åt glass.

Vi åkte till Las Vegas och närapå avled i värmen, åkte helikopter över Grand Canyon, jag tatuerade mig och vi spenderade en kväll på taket av Stratosphere.



Juli:
Vi åkte vidare till San Diego där vi blev attackerade av galna fiskmåsar och pelikaner på en pir, staden var inte världens roligaste så vi åkte vidare till Los Angeles tidigare än tänkt. Väl där umgicks vi med mammas "amerikanska familj" och tog det mest lugnt på stranden. Vi firade även 4 juli bland galna patriotiska amerikanare och gick på bio och såg "Änglar och Demoner". Vi åkte till Santa Barbara och umgicks med vänner och gick nattliga promenader och cyklade på lustiga fyrmannacyklar med tak. Tre veckor gick alldeles för fort och jag återvände till Sverige och vardagen. Harry Potter hade premiär och jag dog av lycka. Moa och Emil kom på besök en helg och vi gjorde inte så mycket utom att ta det lugnt, kolla på film och äta kladdkaka. Emil åkte ham och jag och Moa åt pizza i en park och gick på bio och såg "Brüno" som var helt sinnessjuk.

När Moa åkt hem jobbade jag några dagar och sedan hade jag och mamma mor/dotterdag och åt middag och promenerade omkring. Jag såg Harry Potter igen med Felle, Renée och Jennifer och den var minst lika bra andra gången. Jag jobbade lite mer och sedan var det dags för Emmaboda. In i dimman så fort vi slagit upp tältet och jag var igång. Träffade många fina människor, som till exempel Oscar. Missade nästan alla band jag kom dit för men det gjorde inte så mycket egentligen. Jag och Oscar bestämde oss för att dygna vilket ledde till att vi fick springa omkring och hjälpa fulla människor genom att dricka upp deras alkohol och sno deras cigaretter, bara för att sedan somna vid lunchtid dagen därpå och sova bort alla banden den dagen.
(emils bild tror jag!?)

Augusti:
Emmaboda var i alla fall underbart på alla sätt och vis. Åkte hem med lycka i hjärtat och packade frenetiskt under några dagars tid för att den 8 augusti flytta hemifrån till Västerås. Andra dagen i staden träffade jag Fredrik och såg "Broder Daniel Forever" på bion, lyckades även av en slump träffa på Sarali och Gustaf där. Jag och Sarali satt under hela filmen och hyperventilerade, grät en skvätt samt skrattade oss halft fördärvade. Dagen därpå fick jag besök av älskade Gabby som jag inte träffat på allt för lång tid, en kväll chillade vi lite med Moa, Simone, Marie, Emil och Emil.

Och så fikade vi och blåste liv i gamla dammiga minnen. Spenderade även en natt åt att sitta på min balkong och titta på "Girl, Interrupted" och prata. Gabby åkte hem efter några dagar och sen träffade jag, Simone och Marie en full pojke som gav oss öl i stora mängder vilket resulterade i en trevlig kväll.

Träffade Felicia för första gången på riktigt och intensiv vänskap var ett faktum från första stund. Jag åkte ut till Ängsö med Moa, Emil och Moas mamma Ingegerd, där plockade jag svamp för första gången i mitt liv och fiskade utan att få någon fisk.

Började skolan i en dundertrevlig klass och kände mig direkt välkommen. Sandra kom på besök med två vänner efter att de sett Coldplay i Stockholm och övernattade hos mig. Min coola moster kom även på besök en dag efter att vi inte setts på drygt fyra år, vi åt på Spicy Hot och sprang omkring på stan och kollade på kläder, sen fikade vi hemma hos mig.

September:
Jag åt spenatsoppa, umgicks med människor och hade två dygns tremanna med Felicia och Sarali med för mycket alkohol och ett praktexempel på hur fel det kan gå om man får för mycket av den varan.


Jag umgicks oerhört mycket med Felicia mest hela tiden. Söta Moa fyllde år 090909. Livet flöt på som vanligt och så fyllde Sandra år, jag åkte till göteborg och såg Håkan Hellström i sällskap av henne och mamma, och så fick jag träffa Oscar en liten stund.

Sedan åkte vi till Halmstad och dagen efter kom Niklas och våra kusiner hem till oss för att fira Sandra lite.

Jag träffade Jennifer, Felle och Jenny innan jag åkte hem till Västerås igen. Tog skolfoto, ve och fasa, men blev faktiskt ganska nöjd med resultatet för en gångs skull. Åkte ut till Saralis stuga och gjorde allt möjligt roligt.

Oktober:
Hade BD-afton som gick ut på att vi skulle kolla på BD-filmen när den gick på tv men stängde av efter tio minuter eftersom jag och Sarali satt och massivt grät obegränsade mängder. Vi sminkade om oss och struntade i BD, körde på alkohol och pojkar istället.
(saralis bild)
(saralis bild)
Min familj kom på besök och vi gick på bio och såg "The Ugly Truth" som jag gillade skarpt. Vi spenderade även tid på stan och jag blev några prylar rikare. Frida fyllde år och två dagar senare gjorde även jag det. Min 18-årsdag spenderade jag i sällskap av Sarali och hon gjorde dagen minst sagt minnesvärd, framåt kvällen hade Felicia picnicfödesedagsmiddag för mig och jag blev otroligt lycklig.
(saralis bild)
Jag och Frida hade födelsedagskalas och dansade bort våra bekymmer i en dimma orsakad av denna ständigt återkommande dryck vi kallar alkohol. Umgicks väldigt mycket med Felicia och Sarali till vardags och skötte skolan rysligt dåligt. Mamma kom på besök och vi gjorde inget särskilt, gick på bio och såg "Fame" som var ljuvlig, i övrigt mest bara fikade och pratade vi. Även mormor och morfar kom på en snabbvisit vilket såklart var oerhört trevligt. det blev höstlov och jag festade en hel del, hade även tjejmiddag med Moa, Simone och Sarali.

November:
Åkte till Stockholm och hälsade på moster, vi gick på Moderna Museet, såg "En Julsaga" på bio, åt middag på en galet fin restaurang och pratade ofantligt mycket. Vi gick i kyrkan och såg mottagandet av Stockholms nya biskop, moster är präst så vi var mer eller mindre tvugna att göra en visit, men det var faktiskt jättevackert. Åkte hem och allt rullade på i vanlig takt. Åkte ut till stugan med Sarali, Gustaf och Fredrik en kväll och dagen därpå åkte jag och Fredrik till Stockholm. Felicia fyllde år och hade kalas som var minst sagt trevligt, Sandra kom på besök samma helg och följde såklart med till Felicia. Sen åkte jag och Sandra till Barkarby med Fredrik och på kvällen hade hon och jag chillkväll, såg på "White Chicks" som egentligen är fruktansvärt dålig men som är min och Sandras film, så vi såg den till och med två gånger. Sen sminkade vi oss lustigt och tog mängder med kort.
(sandras bild)
(sandras bild)


December:
Jag och Sarali gick på fest för att fira Saralis kusin som fyllt år och hade en galen kväll fylld av alkohol och små lustiga anekdoter.
(saralis bild)
(saralis bild)
Jag och Sarali hade även tvåmanna helgen därpå och kvällen efter det hade jag lussevaka med Felicia, Simone och Marie.
(simones bild)
Axel kom förbi och efter ett tag gick han och Felicia hem. Även Simone försvann någon gång under natten och jag och Marie vaknade trötta och kollade på film med Fredrik och Emil. Sista veckan innan jullovet var det intensivt och jag stressade runt för att hinna med allt jag ville göra. Äntligen blev det julavslutning som jag såklart försov mig till trots upprepade väckningsförsök av Marie, men jullovet var ett faktum oavsett och jag inledde med att massivt städa för att min familj skulle komma förbi, de övernattade och sen åkte vi tillsammans upp till min mormor och morfar för att vara där en vecka över julen. Inte så händelserikt men trevligt ändå, blev oerhört nöjd med årets julafton som var väldigt mysig.
(sandras bild)
(sandras bild)
Vi åkte vidare till Stockholm för att hälsa på annan släkt och hade trevligt där i ett dygn innan jag åkte hem igen. Nyår firades i sällskap av Felicia på en fest där vi under första timmen satt och sa "vad fan gör vi här" men som i efterhand blev ganska så kul.

Året överlag:
Det har varit upp och ner med måendet men eftersom det sakta men säkert blivit allt bättre och stabilare med en hållbar vardag trots många motgångar måste jag ändå sammanfatta året som underbart fint.
Jag har stiftat bekantskap med många fina människor och haft väldigt roligt med både dessa och människor jag känt sen tidigare. Jag har haft mycket tid att tänka, men inte tillräckligt mycket för att jag ska ha hunnit tänka hål i huvudet på mig själv, och omgivningen har i bästa mån distraherat mig från störande mån vilket jag uppskattat enormt mycket. Tack till alla fantastiska människor som bidragit till att år 2oo9 blev så pass fint för min del som det faktiskt blev, tusen tack jag älskar er mer än jag med ord kan förklara.

någon gång i oktober gick min kamera sönder så resten av året har jag levt på andra människors bilder eller använt deras kameror. bara så ni vet.

Kommentarer
Postat av: mariemarvelous

de av fiiint! och jag ä-ä-ä-älskar den sista bilden! så fett fin

2010-01-19 @ 19:33:44

KOMMENTERA

du heter
kryssa i rutan

din mail (osynlig för alla utom mig):

länka till din blogg

skriv något

Trackback
RSS 2.0