without goals and without dreams

dagen började med att jag vaknade en timme efter utsatt tid
orken jag hade hoppats skulle infinna sig efter en hel natts sömn var dock frånvarande
jag fick för en gångs skull sova näst intill ostört i närmare sju timmar
men all min energi har jag spenderat på att drömma
om jag är i sovande eller vaket tillstånd har ingen betydelse
det är alltid drömmarna som stjäl min energi
varför slösa den lilla livslust man har på att göra sig vacker inför en värld som är grå och tråkig?
jag satte på en skiva, disintegration, och kokade thé
satt med tända ljus och drack sakta sakta
med en suck insåg jag att jag var tvungen att börja bege mig om jag skulle hinna till skolan
det verkade som ett evighetsjobb att knyta skosnörena
jag virade halsduken runt halsen, drog ner mössan över öronen och satte på mig vantarna
enda ljuspricken var BDmärket som numera sitter på min jacka
jag lämnade lägenheten i mörker och klev ut i livet
kallt och grått
mitt i funderingar på hurvida jag skulle gå eller ta bussen stannar en bil till vid vägkanten
"ska du till stan?"
"jaa."
"men hoppa in då, jag ska åt det hållet"
jag är väl kanske egentligen för orädd och naiv för mitt eget bästa, men jag brukar ju aldrig råka illa ut
så jag hoppade in och den trevlige mannen körde mig till skolan
vi pratade om vädret, balkonger och hurvida jag tycker om vintern eller inte
när han släppte av mig vid skolan var jag tjugo minuter tidig
så jag satte mig och väntade
lyssnade på surrandet i korridoren
"vart ska vi vara någonstans?"
"ser jag tjock ut i den här?"
"jag måste gå om en halvtimme, jag ska till tandläkaren"
när läraren låste upp dörren till datorsalen intog jag min plats
alltid samma, längst bak, längst in i hörnet
jag känner mig så otrygg annars, om jag sitter mitt i rummet
känner mig iaktagen
den självdestruktiva människa som bor inom mig tvekade inte innan bilder och ord på och av någon jag ser upp och ner till började blixtra framför ögonen
jag vet
jag vet att jag aldrig kommer vara hon
det har heller aldrig varit mitt mål
men, jag önskar att jag vore vad hon var för dig en gång i tiden
åter igen äter tankarna och drömmarna upp min energi
och jag står kvar som ett tomt skal
without goals and without dreams


Kommentarer

KOMMENTERA

du heter
kryssa i rutan

din mail (osynlig för alla utom mig):

länka till din blogg

skriv något

Trackback
RSS 2.0